Famke Louise is een voorbeeld van de nieuwe artiestengeneratie die om een plekje in de hitlijsten vecht via YouTube en daarbij slim gebruik maakt van een fanbase die is opgebouwd via vlogs. “YouTube is momenteel het belangrijkste platform voor artiesten om door te breken en vloggers, met een jonge doelgroep, lukt dat het snelst”, legt muziekjournalist Atze de Vrieze uit. “Daar gaat het nu om bij nieuwe artiesten. Ze moeten meteen de eerste dagen knallen met views op streamingdiensten zodat ze in de machine terechtkomen. Nadat ze al die views hebben gekregen, gaat het pas om de hitlijsten.”
Youtube
Door bijna twee jaar te vloggen over “beauty, fashion en soms ook challenges” heeft Famke Louise een achterban van bijna 250.000 abonnees gecreëerd. “En die fans vinden haar leuk, houden van haar. Ze kennen haar persoonlijke verhaal door de vlogs”, legt De Vrieze uit. Dat helpt Famke Louise bij de overstap naar een muziekcarrière: fans zijn trouw. “Daarom blijven ze haar nummers luisteren, keer op keer.”